Deadpool
Smakeloos, genadeloos, geweldig! Deadpool is voor iedereen die genoeg heeft van de starre superheldenmoraal. Op infantiele waanzin! Op Wade Wilson! En ja: op Ryan Reynolds!
-
Alle merken
-
Deadpool
- Mokken
- T-shirts
- Shirts
- Tops
- Hoodies
- Kerstmis
- Funko figuren
- Breigoed
- Kookboeken
- Baseball caps
- Wekkers & wandklokken
- Zweetbroek
- Lingerie
- Kostuums
- Pyjama
- Spaarpotten
- Jassen
- Lampen
- Kettingen
- Polshorloges
- Cijfers
- Badjassen
- Deurmatten
- Posters
- Paraplu's
- Pluche figuren
- Onderzetters
- Schoudertassen
- To Go Cups
- Caps
- Slippers
- Briefpapier
- Sleutelhangers
- Blikken
- Kousen
- Kussens
- Rugzakken
- Tassen
- Portemonnees
- Naslagwerken
- Replica's
- Romans
- Bril
- Muurschilderingen
- Kaartspellen
- Pinnen
- Actiefiguren
-
Deadpool
Deadpool is grappig omdat Spider-Man dat niet was
Rob Liefeld, een van de makers van Deadpool, was en is een grote Spider-Man-fan. Zijn invloed op het personage van Wade Wilson was net zo groot als toen hij in 1991 voor het eerst zijn opwachting maakte. En dan gaat het niet alleen om het uiterlijk! Want Liefeld wilde dat Deadpool alles zou zijn wat Spider-Man eens was. Of zoals hij het uitdrukte: "De Spider-Man van de jaren '90 was een depressieve, getrouwde man." Maar hij had een personage in gedachten dat de humor en zorgeloze houding van de Spider-Man van de jaren '60 uitstraalde. Die gevat was en zichzelf niet serieus neemt. Zo was het personage Deadpool bedoeld. Liefeld: "Hij is Spider-Man, maar dan met pistolen en zwaarden. En een idioot."
Hoe de fans de film Deadpool hebben gered
Toen Deadpool in 2016 in de bioscopen kwam, had waarschijnlijk niemand, noch Ryan Reynolds noch 20th Century Fox noch de grootste Deadpool-fan in de wereld, dit baanbrekende succes verwacht. Deadpool was een kassahit en bracht bijna 800 miljoen dollar op aan de bioscoopkassa - met een budget van 58 miljoen. Hij kwam in de top 10 van films van het jaar en was destijds ook nog de meest succesvolle R-rated film (de 18+ versie in de VS) aller tijden. Deadpool werd even goed ontvangen door critici en werd genomineerd voor 60 prijzen, waarvan het er 15 won. En verdomd... bijna was het nooit zover gekomen! We kijken terug op het ontstaansgeschiedenis van de huurling met de grote bek.
Een development hell van 10 jaar
Al in mei 2000 sloot Artisan Entertainment een deal met Marvel voor meerdere verfilmingen, waaronder ook Deadpool. Maar de zaken kwamen pas echt van de grond in 2004, toen David S. Goyer (The Dark Knight) en Ryan Reynolds voor New Line Cinema aan Deadpool werkten. Overigens hoorde de acteur pas van het project omdat het personage in de strips zichzelf ooit beschreef als "Ryan Reynolds gecombineerd met het hondenras Shar-Pei". Jeff Katz, toenmalig hoofd van New Line, stond volledig achter het project, maar was nooit in staat de rechtenkwestie met 20th Century Fox te regelen. Wat niet zo erg was, want slechts een jaar later toonde Fox zelf interesse in een verfilming. Dat werd uiteindelijk X-Men Origins: Wolverine, die fans vooral kwaad maakte vanwege de vreemde interpretatie van Deadpool. Maar het box-office resultaat was goed genoeg voor Fox om het aan te durven een solofilm te maken die meer gericht zou zijn op de comics.
In 2010 werden Rhett Reese en Paul Wernick ingehuurd om het scenario te schrijven. Reynolds niets dan lof voor ze, omdat ze "Deadpool gewoon begrepen". Haar script barstte van het geweld, toespelingen en directe interactie met het publiek. Alles dus waar fans van houden bij Deadpool. Fox was echter minder enthousiast: een gewelddadige 18+ film over een personage dat bijna niemand kende? Bedankt, maar geen dank. Dat het project niet voorgoed in de vergetelheid raakte, was alleen maar omdat het script online uitlekte en zo insloeg dat Fox in 2011 instemde en testmateriaal liet maken door VFX-kunstenaar Tim Miller.
Het beroemdste lek in de filmgeschiedenis
Net toen alles zich ten goede leek te keren, kwam de superheldenfilm Green Lantern van Ryan Reynolds in de bioscopen - en was een absolute ramp! Fox was deed het toch al in zijn broek vanwege de leeftijdsclassificatie van Deadpool, en het financiële gat van Green Lantern maakte werd de studio nog kopschuwer. Zelfs de succesvolle testopnamen konden daar niets aan veranderen, net zo min als James Cameron (Avatar) en David Fincher (Se7en), beide oude vrienden van Tim Miller die zich voor het project inzetten.
Er opnieuw was er een lek en de steun van de fans voor nodig. Zoals bekend werden in juli 2014 de testbeelden online gezet (tot op de dag van vandaag is het onduidelijk wie daarvoor verantwoordelijk was) en ze vielen zo goed in de smaak bij de fans dat Fox het project uiteindelijk groen licht gaf - zij het met een haast lachwekkend klein budget. De makers gebruikten dit in hun voordeel en zetten een ongekende marketingcampagne op touw die Deadpool onder andere verkocht als een romantische komedie. Maar het was vooral dankzij Ryan Reynolds die de film op onnavolgbare wijze promootte. In zekere zin werd hij Deadpool en nam bijvoorbeeld een video op in een volledig Halloweenkostuum met kinderen verkleed als X-Men. En vroeg ze, eh, dingen die je kinderen gewoonlijk op die leeftijd vraagt, zoals: "Wie van jullie heeft wel eens iemand uit de weg geruimd?" De rest is, zoals ze zeggen, geschiedenis.
Merc(h) with a Mouth
Dit toont eens te meer de macht van de fans, zonder wie Deadpool, zoals we hem nu kennen en liefhebben, nooit in de bioscopen zou zijn gekomen. Zij en wij werden niet alleen beloond met een fantastische film en vervolg, maar ook met vette Deadpool-merchandise! Van T-shirts en mokken tot verzamelfiguren, we hebben alles wat je je maar wensen kunt. Maar we zouden het niet over Deadpool-fanartikelen hebben als ook hier niet een paar dingen anders waren. In tegenstelling tot andere merken zijn de populairste artikelen vooral - wie had dat gedacht? - Daedpool-sokken en alles waarop Deadpool met een eenhoorn staat! Volgens ons is dat helemaal in orde! Want als het gaat om Deadpool, vooral Deadpool-merchandise, moeten de fans het voor het zeggen hebben. Hoe Deadpool tot stand kwam.