Hatsune Miku
Miku, Miku, you can call me Miku. Blue hair, blue tie, hiding in your wi-fi.
Open secrets, anyone can find me. Hear your music running through my mind.
Het nummer 01
Hatsune Miku heeft een tatoeage van "01" op haar bovenarm. Daarom wordt vaak aangenomen dat Hatsune Miku de allereerste virtuele zangeres is, ook wel vocaloid genoemd. Maar dat is niet waar. In feite waren er in de eerste Vocaloid software al vijf andere zangers (Leon, Lola, Miriam, Meiko en Kaito) ontwikkeld door Yamaha. En zelfs in de technische opvolger Vocaloid 2 was Hatsune Miku niet de eerste beschikbare stem, maar Sweet Ann. Hatsune Miku is dus de zevende Vocaloid-zangeres. Dus wat betekent de tatoeage? Heel eenvoudig, ze is het eerste lid van de Character Vocal Series geproduceerd door Crypton Future Media; het nummer komt overeen met haar codenaam CV01. (Onderaan de pagina kun je hier meer over lezen.)
Hatsune Miku, het virtuele popicoon
.Het is 2014. Een zangeres uit Japan, net 16 jaar oud, met lang turquoise haar, opent de wereldtournee van Lady Gaga. Datzelfde jaar verschijnt ze op David Letterman en kondigt ze haar eigen Amerikaanse tournee aan. Een respectabele carrièreboost die buitenlandse artiesten zelden genoeg krijgen. Echter, versterkt door een klein detail dat het verhaal bijzonder maakt. Want de 16-jarige bestaat niet. Of beter gezegd: niet echt. Het gaat over het virtuele personage Hatsune Miku, die ongekende verkoopsuccessen vierde en wiens veelgeprezen liveoptredens alleen mogelijk zijn dankzij videoschermen en 3D-hologrammen. Maar vanaf het begin
Het eerste geluid uit de toekomst
Tien jaar voor Hatsune Miku's optreden met Lady Gaga lanceerde Yamaha zijn Vocaloid softwaresynthesizer. Hiermee konden gebruikers kunstmatige zang creëren. Je typt gewoon een paar noten en teksten in en de software doet de rest. Oh ja, natuurlijk moet je eerst een "zangstem" kiezen. Er waren er vijf om mee te beginnen: Leon, Lola en Miriam voor Engelse liedjes en Meiko en Kaito voor Japanse liedjes. Het geheel werkte best goed, maar de doorbraak kwam in 2007 met de opvolger Vocaloid 2, wat niet alleen te danken was aan de verbeterde software, maar vooral aan de grotere selectie zangers. Waarbij we, uitgerust met de wijsheid van nu, misschien moeten schrijven: Wat vooral te danken was aan één zangeres!
Hatsune Miku is echter niet gemaakt door Yamaha, maar door Crypton Future Media. De Japanse mangaka Kei Gar? is verantwoordelijk voor het ontwerp, terwijl de stem van Hatsune Miku is gebaseerd op de Japanse nasynchronisatie-artiest Saki Fujita. De naam Hatsune Miku heeft echter een diepere betekenis: Hatsu staat voor "eerste", Ne voor "geluid" en Miku voor "toekomst", samen zoiets als "eerste geluid uit de toekomst". Om de Wikipedia-info aan te vullen: Je voornaam wordt ook vaak geassocieerd met het getal 39, want mi betekent ook "drie" en ku "negen". Als we dat ook hadden opgehelderd. Maar hoe is dit toen volstrekt onbeduidend lijkende vocaloïde personage, dat pas zes jaar later een Engelstalige versie zou krijgen, in godsnaam een popcultuurfenomeen geworden?
Het geheim van het succes
In 2007 waren het vooral muziekproducenten die Hatsune Miku kenden. Vermoedelijk zou dat zo zijn gebleven als de trend van door gebruikers gegenereerde inhoud niet was ingezet, een trend die tot op de dag van vandaag doorgaat. YouTube ging echt door het dak en zijn Japanse tegenhanger Nico Nico Douga ook. Op het platform verschenen van de ene op de andere dag ongelooflijke massa's video's van fans over van alles en nog wat, waaronder muziekvideo's. Dit werd ook opgemerkt door het bedrijf Cryer. Dit werd ook opgemerkt door het bedrijf Crypton, dat een verbazingwekkend vooruitziende beslissing nam: Hatsune Miku uit te brengen onder de Creative Commons licentie. Dit betekende dat iedereen met de benodigde software zijn eigen nummers met Hatsune Miku's stem en karakter kon publiceren, afgezien van commerciële projecten. En de gebruikers maakten er goed gebruik van!
Zo werd Hatsune Miku steeds populairder, persberichten maakten haar steeds bekender. Er verschenen steeds meer D?jin Ongaku, d.w.z. muziek geproduceerd door fans. Vanaf 2008 verschenen de eerste albums waarin Hatsune Miku als artiest werd vermeld. En deze dingen verkochten nog steeds en haalden zelfs de hitlijsten! In 2009 verkocht het album supercell meer dan 100.000 exemplaren en slechts een jaar later verscheen de compilatie Exit Tunes presents Vocalogenesis feat. Hatsune Miku zelfs de top van de verkoopcharts. Tegen die tijd had Hatsune Miku haar eerste liveoptredens al achter de rug, bijvoorbeeld tijdens het animeconcert Animelo Summer Live 2009 -RE:BRIDGE, waar ze met behulp van een videoscherm optrad voor 25.000 toeschouwers. Sinds 2014, het jaar waarin ze opende voor Lady Gaga, treedt Hatsune Miku regelmatig op over de hele wereld, waaronder in Duitsland.
Hatsune Miku overal!
Door toedoen van de fans werd Hatsune Miku al snel een volwaardig product, met heel wat adaptaties. In 2007 kreeg ze haar eigen manga, en er zouden er nog meer volgen. Hatsune Miku verscheen ook in videogames, eerst in 2008 in het online multiplayerspel PangYa, later ook als speelbaar personage in 13-sai no Hello Work DS. Dit werd gevolgd door haar eigen serie ritmespellen, waarvan het eerste deel, Hatsune Miku: Project DIVA, in 2009 werd uitgebracht voor de PSP. Sinds 2020 is er ook een mobiele game genaamd Hatsune Miku: Colorful Stage.
Terwijl we toch bezig zijn: Hatsune Miku kijkt tegenwoordig ook, logisch eigenlijk, naar een onvoorstelbaar arsenaal aan merch. En in onze Hatsune Miku shop kun je heel veel fanartikelen van de virtuele zangeres vinden, waaronder muurfoto's, T-shirts, snoep, sleutelhangers en mokken. Maar onze Hatsune Miku beeldjes voor verzamelaars zijn zonder twijfel het populairst, inclusief de schattige Nendoroid beeldjes. En aangezien de zangeres met het turquoise haar maar één richting kent, namelijk bergop, kijken we nu al uit naar nog veel meer Hatsune Miku merchandise! Het is verbazingwekkend wat er uit een kleine database kan komen.