Belle en het Beest
Beauty and the Beast wacht niet eens op de prachtige proloog om de kernboodschap van de film te onthullen: "Maar ze waarschuwde hem zich niet te laten misleiden, want schoonheid vind je in het verborgene."
De nalatenschap van Howard Ashman
De zogenaamde Disney Renaissance (1989-1999) wordt beschouwd als het absolute hoogtepunt van animatiefilms. En de belangrijkste man uit die tijd was misschien wel Howard Ashman, DE grote voorvechter van de klassieke Disney-musical. Samen met Alan Menken schreef hij de muziek voor zowel Arielle, de zeemeermin als Beauty and the Beast - en beiden werden met een Oscar bekroond! Helaas kreeg Ashman AIDS en stierf nog voor de release van Beauty and the Beast. Wat dubbel wrang is, want het project dat hem na aan het hart lag, was eigenlijk Aladdin, een Disney-verfilming die hij zelf initieerde. Hij en Menken werden echter van het project gehaald om Beauty and the Beast te redden, die niet als musical gepland was en dus helemaal niet opschoot. Toch haalden drie van Ashman's liedjes ook de eindversie van Aladdin.
Vijf redenen waarom Beauty and the Beast een van de beste Disneyfilms is
Als de Disney-animatiefilms ergens voor staan, dan is het wel hiervoor: onvergetelijke avonturen die je als kind of een volwassene in gelijke mate inspireren. Die we voor altijd in ons dragen. En met liedjes die we tientallen jaren later nog steeds foutloos kunnen mee kunnen zingen. Er zijn verschillende voorbeelden van zulke films, maar één in het bijzonder ligt ons na aan het hart: Beauty and the Beast. Vijf goede redenen waarom de Disney-klassieker een van de beste animatiefilms aller tijden is.
1. Innerlijke schoonheid
De film herinnert ons eraan een boek niet op zijn kaft te beoordelen. Ja, Belle is prachtig. De titel van de film is geen toeval. Als kijker ga je er, zeker in die tijd, echt vanuit dat Belle op het einde een even aantrekkelijke partner vindt. Maar het script wijkt af van deze zogenaamde norm, die door de schurk Gaston in de film zelfs letterlijk geciteerd wordt. En heeft een duidelijke boodschap die nu nog net zo relevant is als toen: Wat telt is innerlijke schoonheid! Belle is dus niet prachtig omdat ze er goed uitziet, maar omdat ze vriendelijk is. Over dingen nadenkt. Omdat ze grappig, maar ook slim is. De knappe Gaston daarentegen transformeert door zijn persoonlijkheid in het lelijkste personage van allemaal.
2. Belle is geen prinses
Lange tijd waren de Disney-prinsessen niet meer dan decoratieve accessoires voor de mannelijke helden, waar ze maar al te gemakkelijk en graag verliefd op werden. Maar niet Belle! In 1991, toen Beauty and the Beast in de bioscopen kwam, was Belle verreweg de meest vooruitstrevende Disney-prinses die we ooit hadden gezien. Ze is geen simpele jonkvrouw in nood, maar valt op door haar intelligentie - haar liefde voor boeken is immers wereldberoemd! Oké, ze wordt ook wel eens gered door mannelijke personages in de film, maar ze redt zelf ook mannen. Belle bepaalt zelf wat ze wel en niet wil doen. Voor haar is de uiteindelijke bruiloft niet de eerste prioriteit, maar het avontuur! Of anders gezegd: als je Belle een tiara zou geven, zou ze die zonder aarzelen inruilen voor een spannend boek.
3. De personages
Beauty and the Beast barst van de fantastische nevenfiguren. Of het nu gaat om de eigenzinnige vader van Belle, de onbedoeld grappige LeFou of de sympathieke kasteelbewoners. Verdomd, zelfs de aardige, zij het nogal conservatieve, dorpelingen zijn verbazingwekkend goed gelukt. Maar de sterren zijn natuurlijk mevr. Potts, Lumiere en Cogsworth, die zich onderscheiden van de lange rij betoverde voorwerpen. (Maar we ook altijd een haast onverklaarbaar enthousiasme voor de garderobe hadden). Nu we het toch over de personages hebben, laten we ook de griezel Gaston niet vergeten: Aanvankelijk lijkt hij volkomen ongevaarlijk, maar in de loop van de film wordt hij steeds gewelddadiger tot hij uiteindelijk zelf een soort beest wordt. Maar zijn liedje is ook niet slecht. Apropos:
4. De liedjes
Elk liedje in Beauty and the Beast is pakkend, past bij de personages en stuwt het verhaal vooruit. Toegegeven, dit geldt voor de meeste Disneyfilms. Maar de muziek is hier gewoon van een ander niveau en werd terecht bekroond met twee Oscars. Vooral het eerste nummer, Belle, is een echt meesterwerk. Onderhoudend? Check! Blijft het in je hoofd hangen? Check! Geeft het in zeer korte tijd ongelooflijk veel informatie? Check! En dan hebben we het nog niet eens gehad over "Gaston's lied", de klassieker aller klassiekers "Be our guest" of de titelsong. Laten we het hier maar bij laten: de liedjes zijn door de bank genomen ongelooflijk goed en natuurlijk hebben we Spotify alllang geopend en op play geklikt.
5. De merchandise
Hoi, wij zijn Elbenwald! De merchandise heeft voor ons een speciale betekenis! En Beauty and the Beast heeft voor ons de beste merchandise van ALLE Disneyfilms. Wat ook te maken heeft met het verhaal, dat zich met zijn vele personages en iconische voorwerpen zo goed leent voor geweldige fanartikelen. Theeservies met Madamme Pottine als theepot en Tassilo als kopje is even voor de hand liggend als geniaal, hetzelfde geldt voor de betoverde roos. Het zijn juist zulke hoogtepunten die zich aangenaam onderscheiden van andere Disney-merchandise. Wat niet wil zeggen dat we niet alles hebben wat je nodig hebt als het gaat om de meer klassieke fanartikelen: Beauty and the Beast-T-shirts, Beauty and the Beast-sokken, Beauty and the Beast-portemonnees. We hebben het allemaal, net als brillen, rugzakken, boeken en natuurlijk poppen!