Tim | 10 jan. 2025
Heeft Wicked net de toekomst van digitale filmreleases laten zien?
Het filmlandschap is de afgelopen tien jaar enorm veranderd. Lange tijd volgde het proces een voorspelbaar (en je zou kunnen zeggen: beproefd) patroon: eerst kwam de bioscooprelease, daarna [vul hier je favoriete thuisvideoformaat in], en tot slot licentieovereenkomsten voor tv-uitzendingen. Maar toen verscheen er iets nieuws: streamingdiensten! En zij hebben dit succesvolle patroon flink door elkaar geschud.
Sinds de opkomst van Netflix en zijn concurrenten, en vooral sinds de COVID-19-pandemie, hebben studio’s verschillende strategieën uitgeprobeerd en er veel weer verworpen. Sommige films gingen direct naar streamingplatforms, andere werden tegelijkertijd uitgebracht in de bioscoop en als video-on-demand (VOD) — soms met extra kosten, soms zonder. Soms werd de bioscooprelease helemaal overgeslagen, of werd de film slechts kort vertoond in een beperkt aantal geselecteerde bioscopen — een effectieve strategie als streamingdiensten bepaalde acteurs of regisseurs willen aantrekken voor een project.
Maar dankzij het fenomenale succes van Wicked hebben we misschien de gouden weg gevonden voor filmreleases, althans voor grote producties. Universal heeft verrassend open cijfers gedeeld over de digitale release van Wicked. De filmische bewerking van de musical (die zelf is gebaseerd op het boek dat het achtergrondverhaal van de klassieker The Wizard of Oz vertelt) heeft in slechts één week een verbluffende 70 miljoen dollar opgebracht — alleen in de VS en Canada! Daarmee is het verreweg de meest succesvolle VOD-titel van Universal Pictures; de vorige recordhouder was The Super Mario Bros. Movie, die in de eerste week 44 miljoen dollar opbracht.
Omdat Wicked de komende twee maanden exclusief beschikbaar blijft voor digitale aankoop of verhuur in de VS, zullen de inkomsten onvermijdelijk blijven stijgen. Tegelijkertijd blijft de film het goed doen in de bioscopen, waar hij wereldwijd al meer dan 680 miljoen dollar heeft opgebracht. Het publiek lijkt nog steeds naar de bioscoop te gaan ondanks de digitale beschikbaarheid — misschien vanwege de relatief hoge prijs voor huur ($20) of aankoop ($30) in de VS.
Eén ding is duidelijk: bioscoopreleases blijven essentieel om culturele relevantie te creëren. Dat bevestigt ook het management van Universal, dat het zogenaamde premium VOD-model (met extra kosten) ziet als een aanvulling op bioscoopreleases, niet als een vervanging. Een lucratieve aanvulling, dat wel, want studio’s houden momenteel ongeveer 80% van de online inkomsten, vergeleken met ongeveer 50% van de bioscoopinkomsten (een percentage dat kan variëren).
Los van inkomsten en winstmarges vind ik de strategie van Wicked een goed compromis. Ik ben blij dat films exclusief in de bioscoop blijven uitkomen in plaats van direct op streamingdiensten te verschijnen. Dat wil niet zeggen dat ik iets tegen films heb die debuteren op Netflix of vergelijkbare platforms, maar ik waardeer nog steeds de ervaring van een langverwachte film met vrienden in de bioscoop kijken. En dat wil ik in het komende decennium, of ooit, niet opgeven.