Duurzaamheid
De eenvoudigste manier voor een bedrijf om het milieu aan te pakken ziet er ongeveer zo uit: Gooi hoge cijfers in de ruimte, schrijf een paar hippe steekwoorden in hoofdletters en presenteer het geheel met mooie stockfoto's. Daar is niets mis mee, maar het lijkt ons niet helemaal juist omdat het onderwerp zo ongelooflijk complex is. Een voorbeeld: het afzweren van plastic tasjes op Instagram aankondigen met een knal doet het altijd goed. Het is cool! Maar uitleggen of en onder welke omstandigheden dit het milieu helpt is veel moeilijker.
Doel: CO2-neutraal bedrijf
We willen zo snel mogelijk CO2-neutraal worden. Er zijn verschillende manieren om dit te bereiken, bijvoorbeeld compensatiebetalingen. Op dit moment is dit de hot shit op het gebied van milieubescherming, en het is snel en gemakkelijk. Maar de allerbeste manier om iets goeds te doen voor het milieu is en blijft angstaanjagend eenvoudig: vermijd gedrag dat schadelijk is voor het klimaat. Neem de trein in plaats van het vliegtuig. Laat onnodige plastic verpakkingen liggen. Gebruik de fiets. En ga zo maar door.
Dat is precies het credo dat wij onderschrijven: Vermijd waar mogelijk klimaatschadelijk gedrag. En waar dat niet kan of nog niet mogelijk is, doen we compensatiebetalingen. Voor dat laatste steunen we overigens de aanbieder atmosfair, die in 2018 als testwinnaar uit de grote vergelijking van de stichting Siftung Warentest kwam - met afstand! Een jaar eerder ontvingen de jongens en meisjes al de "Project Sustainability" award van de Duitse Raad voor Duurzame Ontwikkeling. Lees: Ze doen het goed.
Verzenden
We zijn begonnen als een online retailer, dus verzending is verreweg het grootste milieuprobleem voor ons. Op de een of andere manier moeten de pakketten bij de klant en in onze winkels komen. Tegelijkertijd zijn we volledig afhankelijk van logistieke dienstverleners zoals DHL, waardoor we weinig ruimte hebben om iets te veranderen.
Daarom nemen we sinds 2010 deel aan het GoGreen-programma van DHL. Elk jaar krijgen we een berekening van hoeveel CO2 er is uitgestoten door onze verzendingen, die we vervolgens compenseren door middel van betalingen. In 2018 hebben we bijvoorbeeld iets meer dan 10.000 euro betaald om verschillende klimaatprojecten te ondersteunen, waaronder herbebossing in Panama en Oeganda, een zonne-energieprogramma in India en huishoudelijke biogasinstallaties in China.
Verpakking
Waar verzending is, is verpakking. En die speelt een belangrijke rol bij de bescherming van het milieu, maar vanaf het begin: de optimale verpakking moet in de eerste plaats gemaakt zijn van ecologisch aanvaardbare materialen, voldoen aan de veiligheidseisen voor transport en in het beste geval betaalbaar zijn. Als de klant ook nog eens geen verzendkosten hoeft te betalen, zou dat ook mooi zijn.
We hebben al iets van dit alles bereikt. Onze verzendverpakkingen zijn gemaakt van gerecycled materiaal en het vulmateriaal in de pakketten is grotendeels (maar nog niet volledig) gerecycled papier van Speedman. En ze produceren alles volledig in Duitsland, wat ook goed is voor het transport naar ons - zowel wat betreft de kosten als het milieu. We moeten en zullen echter het aandeel plastic in de verpakking blijven verminderen.
De verpakking is dus klimaatneutraal, maar waarom is die in godsnaam vaak zo verdomd groot? (Meestal vragen klanten dit op een vriendelijkere manier, maar wij wilden iets dramatischer). Het eenvoudige antwoord: onze meer dan 15.000 producten zijn zeer divers en passen in geen enkele standaardverpakking. Een bijzonder gek voorbeeld zijn onze cadeaubonnen. Ze zijn piepklein, maar moeten toch als pakket worden verstuurd omdat het alleen op die manier verzekerd en traceerbaar is. Dat was trouwens de belangrijkste reden waarom we digitale cadeaukaarten hebben geïntroduceerd.
Rick, de recyclezak
Laten we het eens hebben over de tassen in onze winkels. We noemen onze tas liefkozend Rick de recyclezak omdat hij, in tegenstelling tot de plastic Plasti zak, niet zo slecht is voor het milieu. Rick is gecertificeerd door de Blue Angel en is gemaakt van minstens 80 procent oude plastic zakken - en is 100 procent recyclebaar.
Het is niet eenvoudig om te zeggen welk type tas het beste is voor het milieu. Een jutezak is bijvoorbeeld veel slechter dan een plastic of papieren zak als het gaat om pure productie. De balans slaat pas door als de zakken meerdere keren worden gebruikt. In het geval van de jutezak is dit bijna altijd het geval, maar een papieren zak wordt vaak maar één keer gebruikt. Daarom hebben we in de eerste stap gekozen voor het compromis met de recyclingzak.
Toch zijn we momenteel bezig om een goed alternatief uit te rollen. In Oostenrijk hebben we al extra jute tassen in de aanbieding, die je tegen een kleine vergoeding in plaats van een Rick kunt krijgen. En deze laaggeprijsde jute tassen zullen binnenkort in heel Duitsland verkrijgbaar zijn.
Productie
"Hoe worden al onze spullen eigenlijk gemaakt?" "Is het milieuvriendelijk?" "Hoe zit het met de arbeidsomstandigheden?" Allemaal geldige vragen die je ... niet echt kunt beantwoorden. Het hangt gewoon af van het product in kwestie. En met meer dan 15.000 verschillende producten kunnen we onmogelijk voor elk product een gedetailleerde lijst geven, dus laten we het wat algemener bekijken.
Om te beginnen: vrijwel al onze producten hebben een officiële licentie. Dat is belangrijk omdat deze producten alleen op goedgekeurde locaties mogen worden gemaakt. En ze worden regelmatig gecontroleerd door de grote licentiegevers zoals Disney en Warner. Daarom kunnen we met een hoge mate van zekerheid zeggen dat de arbeidsomstandigheden daar in orde zijn en dat er ook rekening wordt gehouden met milieubescherming (hoewel waarschijnlijk met minder flagrante normen dan in Europa).
Bij artikelen die we zelf produceren, kunnen we het in meer detail bekijken. Laten we onze T-shirts als voorbeeld nemen. Hier kunnen we zeggen dat al ons textiel voldoet aan de Ökotex 100-norm, in de hele productieketen. De blanco's voor onze T-shirts worden van buiten ingekocht, maar ze worden rechtstreeks in Duitsland bedrukt. In Brandenburg, om precies te zijn.
Een ander voorbeeld is onze catalogus. Want laten we eerlijk zijn, de meest klimaatneutrale optie zou zijn om de catalogus digitaal aan te bieden. Maar we zijn ook fan van gedrukte producten. Simpelweg omdat het fijner is om zoiets in je hand te houden en er doorheen te bladeren dan om voor een scherm te zitten en rond te scrollen. (We lezen ook nog steeds echte boeken.) Daarom werken we met een drukkerij die de Blauwe Engel voor drukwerk heeft gekregen en FSC-gecertificeerd papier en mineraalolievrije inkten gebruikt.
Wat er nog meer is
Er zijn nog veel meer milieuproblemen die niet zo zichtbaar zijn als verpakkingen en tassen. Elektriciteit, bijvoorbeeld. In ons hoofdkantoor staan veel computers, worden camera's en mobiele telefoons opgeladen, is er koffie met een druk op de knop en hangen er stijlvolle Tetris-lampen aan het stopcontact. Met andere woorden: er wordt veel elektriciteit verbruikt in een bedrijf, en sowieso in onze vestigingen. Daarom gebruiken we nu al overal 100 procent groene stroom van LichtBlick. Zij doen dit al meer dan 20 jaar en zijn de grootste leverancier van groene stroom en gas in Duitsland.
Een gebied waar we nog moeten verbeteren is zakenreizen, wat onvermijdelijk is met meer dan 30 vestigingen in twee landen. We gaan dit tegen door onnodige reizen te vermijden, waar mogelijk de trein te nemen (Bahncard met groene stroom) en moderne, zuinige bedrijfsauto's te gebruiken. Onvermijdelijke autoritten en vluchten compenseren we met compensatiebetalingen.
Last but not least hebben we besloten om niet alleen de CO2 te compenseren die wij als bedrijf produceren, maar ook de CO2-productie van AL onze medewerkers. Hierbij gaan we uit van de gemiddelde CO2-productie van een West-Europeaan, die ongeveer 8,2 ton per jaar bedraagt, die we compenseren door middel van compensatiebetalingen.
En nu?
Betere verpakking, compensatiebetalingen en groene stroom. Is dat het? Hebben we nu de planeet gered? Natuurlijk niet. Dit zijn allemaal goede initiatieven, maar het zijn maar kleine stapjes. Als je naar de wereld als geheel kijkt, moet je tot de conclusie komen: Dit is niet genoeg. Als een kleine groep zoals wij CO2-neutraal wordt (let op het gebruik van de toekomstige tijd), is dat geweldig, maar het verandert nauwelijks iets aan de algehele situatie. Veel meer mensen, vooral grote bedrijven, moeten van hun luie reet komen en meer doen voor het milieu. Dat geldt ook voor ons. En niet alleen hier in Duitsland, maar over de hele wereld. Over en uit.