Studio Ghibli
"Ik geloof in de kracht van verhalen. Ik geloof dat verhalen een fundamentele rol spelen in de vorming van mensen. Dat ze hun luisteraars stimuleren, verbazen en inspireren." – Hayao Miyazaki
En de verhalen en animatiefilms van Studio Ghibli zijn echt iets bijzonders; daarom bieden we de mooiste Studio Ghibli merchandise in onze winkel aan:
Styles for
Category Slider
-
Alle merken
-
Studio Ghibli
- Pluche figuren
- Kaartspellen
- Cijfers
- Puzzel
- Briefpapier
- Mokken
- Muurschilderingen
- Accessoires
- Graankommen
- Portemonnees
- Blikken
- Spaarpotten
- Tassen
- Badhanddoeken
- Platen
- Dekens
- Bril
- Sleutelhangers
- Cosmetica
- Cosmetische tassen
- Schoudertassen
- Naslagwerken
- Sjaals
- Kettingen
- Hoofdtooien
- Pinnen
- To Go Cups
- Kussens
- Bladwijzers
-
Studio Ghibli
Van Midden Aarde naar Anime Olympus
Herinner je je de The Lord of the Rings animatiefilm van Ralph Bakshi uit 1978? Het tweede deel, The Return of the King, kwam uit in 1980 en werd geanimeerd door de Japanse studio Topcraft - net als een eerdere adaptatie van The Hobbit. De films waren echter niet zo succesvol, dus het is niet zo verrassend dat Topcraft in 1985 failliet ging. Wij zeggen: geluk! Drie voormalige werknemers, namelijk Hayao Miyazaki, Toshio Suzuki en Isao Takahata, richtten een nieuw animatiebedrijf op. En het heet nog steeds Studio Ghibli.
Waarom Studio Ghibli-films zo fantastisch zijn
.My Neighbour Totoro, Kiki's Little Delivery Service. Princess Mononoke, Spirited Away of zelfs Howl's Moving Castle. De Japanse animatiestudio Ghibli heeft een aantal van de beste animatiefilms aller tijden uit zijn hoed getoverd. Animatiefilms die zo magisch zijn, vol prachtige details, dat we er geen genoeg van kunnen krijgen. We kijken ze keer op keer. Dat klinkt een beetje als een beschrijving van de grote Disney klassiekers. Maar op de een of andere manier was het dat niet. Want in het geval van de meesterwerken van Ghibli ontwikkelde ons enthousiasme zich niet in onze kindertijd, maar toen we al lang volwassen waren. Een enthousiasme dat zelfs de legendarische Disney-films overtreft. Dat brengt ons bij de vraag: Waarom eigenlijk? Wat is het aan de Studio Ghibli-films dat zoiets in ons losmaakt?
Acteurs zijn acteurs
.Het korte antwoord is natuurlijk: de verhalen. Maar dat zou te gemakkelijk zijn, dus laten we een stapje terug doen. Er is namelijk een reden waarom de verhalen ons zo boeien. En dat komt vooral door de fantastische werelden waarin de verhalen zich afspelen. Op dit punt doen we echter nog een stap terug. Om deze werelden überhaupt te laten werken, moeten de animatoren veel werk investeren. Ze moeten nadenken over ongelooflijk veel details. En ze dan op een heel specifieke manier implementeren. Worldbuilding, met andere woorden. En bijna geen enkele studio beheerst deze kunst zo goed als Studio Ghibli.
Een nieuwe wereld bouwen, vooral een fantasiewereld, is een ontmoedigende taak voor de tekenaars en animators. Want alles, maar dan ook echt alles, wat we in de uiteindelijke film zien, moet worden nagebouwd. En op een realistische of beter: geloofwaardige manier, hoe onrealistisch het scenario ook is. Ja, zelfs een kattenbus of een kippengezicht moet realistisch zijn. Op de een of andere manier dan. Hayao Miyazaki: "Anime verbeeldt fictieve werelden, maar in de kern hebben ze een zeker realisme nodig [...] de kijker moet geloven dat de getoonde wereld kan bestaan." Dit geldt natuurlijk voor alle films, maar de animatoren van Ghibli gaan nog een stap verder. Ze worden een deel van hun personages, moeten ze volledig begrijpen. Nadenken over wat hun motivatie is. Hoe ze zich voelen. Opnieuw Miyazaki: "Hun emoties worden jouw emoties. Je bent zowel de animator als de acteur."
Geloofwaardige werelden
Terug naar de geloofwaardige werelden. Het feit dat we de soms extreem maffe locaties van een Ghibli-film voor lief nemen, hangt af van een aantal dingen. Een daarvan is zoiets basaals als natuurkunde. Een goed voorbeeld is de manier waarop Ghibli bewegingen animeert. Als personages bewegen, hebben ze interactie met de wereld, hun haar waait in de wind, hun kleding kreukt. Dit alles creëert de illusie van fysica. De animators moeten dus voor elk beeld een gevoel van grootte, gewicht, momentum, zwaartekracht en wat al niet creëren. Dit gevoel moet ook passen bij de verwachtingen van het publiek. Nogmaals, de animatoren worden "acteurs": dus wanneer een personage loopt, is dat een kans om iets uit te drukken. Is het personage bang? Is ze misschien zelfs op de vlucht? Is ze blij? Speels? Vastberaden? De filmmakers moeten over al deze mogelijkheden nadenken. En veel flair tonen om deze emoties uit te drukken met animatie die toch realistisch blijft.
Een ander belangrijk element voor geloofwaardigheid zijn details. Ze zorgen voor vertrouwdheid met de personages en de wereld. Als we in een Ghibli-film een nieuwe setting in volle glorie zien, misschien wel een stad met veel mensen, past alles bij elkaar. Elk personage is zeker op zijn plaats, of ze nu belangrijk zijn voor de plot of niet. Iedereen gaat over zijn eigen dagelijkse routine, heeft zijn taak. Als we als kijker letten op zulke gewone, ogenschijnlijk onbelangrijke dingen, beseffen we dat het meer is dan een goedkope façade. Om concreet te zijn: Het badhuis uit Chihiro's Journey to Wonderland is letterlijk een ongelooflijke setting. Toch voelt het echt. Dat is te danken aan de goedgeplaatste details van de film: het personeel dat zijn werk doet. De slaapzalen. De kachels voor de badkamers. De verschillende soorten zeep voor verschillende soorten klanten. Dit zijn allemaal als onvertelde verhalen op de achtergrond. We kunnen erover nadenken, net zoals we andere mensen in de echte wereld kunnen observeren en ons erin kunnen inleven. Alleen dan lijkt de wereld echt.
Ongelooflijke bandbreedte
Nu we zoveel stil hebben gestaan bij het onderwerp realisme, hebben we het nog niet eens gehad over deze bijzondere eigenschap van Ghibli-films: hun reikwijdte. Als je aan Studio Ghibli denkt, denk je vast en zeker aan een van de films die in het begin werden genoemd. My Neighbour Totoro, Princess Mononoke, The Walking Castle. Maar Ghibli vertelt ook andere verhalen. Verhalen die zich niet afspelen in fantastische werelden en het realisme op een ander niveau beleven. The Last Fireflies, bijvoorbeeld. Whispers of the Sea. Tears of Memory. Deze films spelen zich af in onze wereld en vertellen, tussen aanhalingstekens, kleinere verhalen. Alles is meer ingetogen, subtieler, maar niet minder emotioneel. Je zou kunnen zeggen dat ze volwassen zijn.
Echt waar, de Disneyfilms hebben ook volwassen elementen. Kleine toespelingen of grapjes die de kinderen niet eens opvallen, maar die de grote kinderen aan het lachen maken of een waarderend knikje geven. Dit is niet het geval bij de Studio Ghibli-films die ik net noemde. Want dit zijn animatiefilms die niet terloops, maar in de eerste plaats gericht zijn op volwassenen. Waarmee de studio bewijst dat animatie niet alleen goed is voor het creëren van fantastische werelden. Het kan ook universele ideeën en grote emoties uitdrukken, net als andere media. Maar op zijn eigen manier, op een manier die een live-action film niet kan.
Alles voor iedereen
Grootheid is ook een goed trefwoord als het gaat om de vele Studio Ghibli fanartikelen. In onze Ghibli Store vind je alles wat Ghibli fans zich maar kunnen wensen. Een speciaal hoogtepunt zijn onze Ghibliplush figuren voor films als The Walking Castle, Chihiro's Journey to Wonderland en natuurlijk My Neighbour Totoro. Maar er zijn ook Ghibli-puzzels, -notitieboekjes en pennen, gevolgd door Ghibli-merchandise zoals mokken of postkaarten. Maar het beste van alles is dat naarmate de films populairder en bekender worden, er vast nog veel meer Ghibli-merchandise zal verschijnen. En we kijken nu al uit naar de volgende hoogtepunten - en natuurlijk de volgende film.