Wednesday
"In de afgelopen maanden ben ik een miljoen keer opgejaagd, gevolgd en geïmiteerd op het internet ... en nu is er ook merch van mij. Het is pure marteling. Bedankt!"
- Woensdag
-
Alle merken
-
Wednesday
- T-shirts
- Posters
- Jassen
- Tassen
- Mokken
- Funko figuren
- Kostuums
- Caps
- Sjaals
- Beddengoed
- Briefpapier
- Sweatshirts
- Jurken
- Kussens
- Kookboeken
- To Go Cups
- Graankommen
- Sleutelhangers
- Deurmatten
- Pluche figuren
- Cosmetische tassen
- Pinnen
- Bril
- Blikken
- Lampen
- Artikelen weergeven
- Rugzakken
- Schoudertassen
- Portemonnees
-
Wednesday
Wednesday: Tim Burton en het geheim van het succes van de Netflix-hit
Om een serie van Tim Burton goed te ontvangen in het Addams Family-universum, heb je geen paranormale gaven of het deductieve talent van een Sherlock Holmes nodig. Maar het feit dat de Netflix-show Wednesday de vloer aanveegt met vrijwel elke andere serie van het jaar is een gok die zelfs de streamingprovider zelf waarschijnlijk niet zou hebben gedaan. In slechts drie weken hebben mensen meer dan een miljard uur gestreamd van Wednesday - alleen Squid Game en Stranger Things waren succesvoller in die metriek. Volgens een rapport van Samba TV versloeg Wednesday zelfs HBO's grote productie House of the Dragon als de meest bekeken première van 2022. Ja, woensdag was zonder twijfel de belangrijkste Netflix-release van het jaar. Toch gebeurde het bijna niet.
De rotsachtige weg
Terug naar het begin: Tim Burton en The Addams Family, ze gaan gewoon samen. Daarom werd de regisseur, die bekend staat om zijn sterk gestileerde look met kleuren die soms knallen en soms schitteren van afwezigheid, benaderd tijdens de pre-productie van de Addams Family film uit 1991. Maar Batman en Batman Returns gooiden roet in het eten van dit zo voor de hand liggende dreamteam. Er zouden meer dan 30 jaar voorbijgaan voordat Burton zich eindelijk kon wijden aan de bizar morbide familie.
>Allereerst bemachtigde Illumination Entertainment, de studio achter Minions, in 2010 de rechten op The Addams Family. Het plan was om een stop-motion film te maken gebaseerd op de originele tekeningen van uitvinder Charles Addams. En wie zou er beter geschikt zijn om het project te lanceren dan Tim Burton zelf? Hij had immers met Corpse Bride al bewezen hoe goed stop motion, horror, komedie en zijn onnavolgbare stijl samengaan. Burton zou op zijn minst meeschrijven aan het script en de film produceren, misschien zelfs regisseren. Maar in 2013 draaide de studio het roer om en besloot toch voor gevestigde computeranimatie te gaan, waarvoor ze Tim Burton ook niet nodig hadden. Weer gingen er jaren voorbij.
Vanaf 2019 werkten de aanstaande Wednesday showrunners Miles Millar en Alfred Gough aan hun eigen Addams Family-verhaal en kregen zelfs de rechten dankzij MGM. De studio miste echter onder andere een grote naam om het geheel op de markt te brengen. Een naam als Tim Burton. Gough: "Iedereen vertelde ons dat Tim geen series maakte. Maar in mijn tijd als verkoper heb ik geleerd dat het antwoord altijd 'nee' is als je het niet vraagt. Dus we stuurden ons script naar zijn agent en dachten dat we nooit meer iets van hem zouden horen." Maar het duurde slechts vier dagen voordat Burton contact met ons opnam - en gewoon ja zei! Met de naam op sleeptouw kocht Netflix het project en kondigde nog in oktober 2020 een Addams Family-project zonder titel van Tim Burton aan - hoewel hij uiteindelijk "slechts" vier van de acht afleveringen regisseerde.
Het echte geheim van succes?
Tim Burton's naam is zeker niet irrelevant als het gaat om het analyseren van het succes van Wednesday. Het lijkt echter redelijk om aan te nemen dat Burton's naam vooral belangrijk was op de achtergrond. Om de bal aan het rollen te krijgen, bij wijze van spreken. Want dat Wednesday een van de meest succesvolle Netflix-producties aller tijden zou worden, heeft andere redenen. Vele.
Dit begint al in het algemeen. Als je ons zou vragen bij welk genre we Wednesday zouden indelen, moeten we ver teruggaan. Want zoiets als een genre bestaat niet, eerder is Wednesday een soort coming-of-age misdaadkomedie in een bovennatuurlijke setting, voornamelijk, maar niet uitsluitend, gericht op jongvolwassenen. Met andere woorden, er is voor ieder wat wils.
Dit is ook te merken aan sommige stukken die gewoon niet bij elkaar lijken te passen. Toen we woensdag voor het eerst keken, zagen we een mengeling van The Addams Family, Emily in Paris en Harry Potter. We hoeven niet af te leiden waar de Addams Family vandaan komt. Hetzelfde geldt voor Harry Potter, want Nevermore Academy doet overduidelijk denken aan Zweinstein. En net als bij Emily in Parijs hebben we een buitenstaander die in het reine moet zien te komen met een situatie die nieuw voor haar is. Waar Emily als hoofdpersoon aardig maar niet cool is, geldt voor Wednesday precies het tegenovergestelde. Dat maakt haar veel toegankelijker, ook al vindt Wednesday dat zelf niet leuk om te horen.
Hero, schurk, social media-fenomeen
Het belangrijkste is dat de makers een schot in de roos hebben met de casting van Jenna Ortega. De actrice, die de rol aanvankelijk zelfs afwees omdat ze liever films speelde dan series (maar uiteindelijk akkoord ging omdat Tim Burton aan boord was, dus ook in dat opzicht was hij belangrijk voor het succes van Wednesdays), ging gewoon helemaal op in haar rol. Ortega zei zelfs dat haar privégarderobe tijdens het filmen steeds zwarter werd. Je voelt die connectie, die toewijding in elke scène.
Maar waarom kunnen we ons überhaupt identificeren met Wednesday? Als we er objectief naar kijken, zien we een taalkundig bedreven modelstudente/cellist/schermster/allrounder die in haar vrije tijd romans schrijft en zo'n beetje alles beter weet. Zo bezien is Wednesday eigenlijk een afstandelijke aristocraat, een verwend kind dat we willen vermijden. Ware het niet dat ze veel eigenaardigheden heeft, die haar toch "sympathiek" maken. En dat terwijl die eigenaardigheden allesbehalve sympathiek zijn. Want Wednesday Addams is ook een overtuigde misantroop die alle menselijk contact uit de weg gaat, geweld niet schuwt en nooit om een gemene opmerking verlegen zit. Ze is een heldin en een schurk tegelijk. Een mix waar veel fans blij mee zijn.
Over fans gesproken, er is ook nog de kwestie van de sociale media. Of beter gezegd: Tik-Tok. In het aan het begin genoemde rapport van Samba TV staat expliciet: "Het geheim van het succes van Wednesday is vooral te danken aan Gen Z-ster Jenna Ortega, die een jonger en diverser publiek aanspreekt met representatieve en social media-ready content zoals het virale dansje uit de vierde aflevering." Ik haat het om te zeggen, gebaseerd op onze analyse tot nu toe, dat woensdag zo door het dak ging grotendeels vanwege de social media hype. Het is echter ook duidelijk dat de inherente viraliteit van het personage, haar uiterlijk en scènes zoals het dansje zeker geen kwaad konden.
De fans smeken
De hype rond Wednesday Addams ging natuurlijk niet aan Elbenwald voorbij. Vrijwel van de ene op de andere dag kregen we talloze vragen over wanneer we eindelijk Wednesday merchandise zouden gaan aanbieden. Wat ons verbaasde. Het is niet ongebruikelijk dat fans contact opnemen omdat ze op zoek zijn naar merchandise voor hun favoriete film of serie. Maar de enorme hoeveelheid vragen over Wednesday kunnen we zeker het label "overweldigend" geven.
Wat ook zijn goede kanten heeft.
Wat ook zijn goede kanten heeft, want daardoor kregen we alleen maar sneller een heleboel Wednesday t-shirts binnen. Sommige met citaten uit de serie, sommige met een interpretatie van het Nevermore Academy-logo, maar ook een aantal gericht op Addams Family-fans in het algemeen. pouches en posters ronden de woensdag-merchandise af, hoewel we al weten dat er meer komt. Seizoen 2 is immers al lang besteld en als alles goed gaat, zou Wednesday wel eens de status van een (binnenkort te beëindigen) Stranger Things kunnen krijgen en nog vele jaren bij ons kunnen zijn. Net als nieuwe Wednesday fan merchandise.